Polska Rozmawia: nasz projekt ogólnokrajowy w 2024
Już w marcu przyszłego roku 1000 Polek i Polaków o przeciwnych poglądach spotka się na 500 rozmów jeden na jeden. Ludzie z całej Polski, którzy wcześniej się nie znali, będą dyskutować na sporne tematy – ale nie po to, żeby się pokłócić, tylko by się poznać, zrozumieć i znaleźć wspólny język.
Polska potrzebuje dziś spokojnej rozmowy. Celem tego projektu jest złagodzenie sporu światopoglądowego i rozwijanie umiejętności dialogu w poprzek podziałów. Inicjatorem projektu jest Fundacja Nowej Wspólnoty, która prowadzi platformę Polski Dialog, we współpracy z działającą międzynarodowo organizacją My Country Talks, która stworzyła format rozmów jeden na jeden.
Zwracamy się do Państwa z uprzejmą prośbą o objęcie patronatu medialnego nad projektem „Polska Rozmawia”. Jesteśmy przekonani, że nasza współpraca pozwoli większej liczbie osób dostrzec sens rozmowy w poprzek podziałów ideologicznych i otwierania się na inne poglądy. Wierzymy, że tak rozumiany pluralizm służy nam wszystkim – niezależnie od wyznawanych wartości i wizji kraju.
Szczegółowy opis projektu oraz korzyści wynikających z objęcia patronatu medialnego nad projektem przedstawiamy poniżej.
Czas trwania projektu:
1 grudnia 2023 – 30 kwietnia 2024
Jakie jest tło projektu?
Polska jest głęboko podzielona. Jak pokazują badania, po agresywnej kampanii wyborczej Polacy są zmęczeni podziałami i chcą złagodzenia sporów. Aby przeciwdziałać narastającej polaryzacji społecznej, zamierzamy połączyć ze sobą 1000 Polek i Polaków o odmiennych poglądach na 500 indywidualnych rozmów online. Te spotkania zmniejszą polaryzację między uczestnikami, wywołają też efekt pośredni w ich społecznościach.
Jaki problem chcemy rozwiązać?
Polska jest dziś trzecim najbardziej spolaryzowanym krajem w Europie. To efekt nie tylko konfliktu politycznego ostatnich lat – także szybkiego rozwoju gospodarczego, zmian społecznych po wejściu do Unii, mediów społecznościowych i serii kryzysów ostatniej dekady. W rezultacie w Polsce, podobnie jak w innych krajach, rośnie niechęć do ludzi „innych od nas” – spoza naszej bańki, o innych poglądach, wartościach czy stylu życia niż nasze.
Po co jest ten projekt?
Projekt ma przynieść efekty bezpośrednie i pośrednie. Bezpośrednio u uczestników rozmowy zmniejszą polaryzację afektywną – czyli poziom dystansu i uprzedzenia do osób o przeciwnych poglądach. Pośrednio projekt może oddziaływać na otoczenie społeczne uczestników, jeśli ci podzielą się doświadczeniami w swoich społecznościach lub spróbują zreplikować rozmowę z inną osobą. Oba efekty będą mierzone w toku ewaluacji.
Jak będzie przebiegać projekt?
- Komunikacja: ogólnopolska kampania „Polska Rozmawia”, wspierana przez szeroką koalicję partnerów społecznych i medialnych, od strony konserwatywnej po liberalną. Posty, artykuły i wystąpienia objaśniające projekt.
- Rekrutacja: osoby zainteresowane będą proszone o odpowiedź na 8 zamkniętych pytań światopoglądowych i zostawienie swoich danych kontaktowych w celu umówienia rozmowy z osobą o przeciwnych poglądach.
- Dopasowywanie: na podstawie odpowiedzi udzielonych na pytania światopoglądowe algorytm MCT połączy uczestników w pary z możliwie największą różnicą poglądów. Dopasowani uczestnicy otrzymają ogólną informację, z kim zostali sparowani, a jeśli obie osoby potwierdzą chęć rozmowy, dostaną swoje adresy e- mail, aby mogli się umówić online.
- Rozmowy jeden na jeden: spotkania wyłącznie online, bez udziału moderatora. FNW dostarczy uczestnikom prosty poradnik, jak przeprowadzić rozmowę. Planowany termin rozmów to początek marca.
- Ewaluacja: Wszyscy uczestnicy otrzymają ankietę ewaluacyjną bezpośrednio po rozmowach, a wybrana próba uczestników weźmie też udział w ankiecie odroczonej. Wyniki ewaluacji zostaną podsumowane w publicznym raporcie końcowym.
Kim będą uczestnicy projektu?
Projekt jest skierowany do tzw. milczącej większości – osób o poglądach konserwatywnych, liberalnych i umiarkowanych, które nie odnajdują się w coraz ostrzejszej debacie publicznej, nie czują się słyszane i nie zabierają w niej głosu. Chcemy dotrzeć do osób w różnym wieku i różnych częściach Polski, mających różne poglądy, status materialny i pozycję społeczną, które są zmęczone polaryzacją, a jednocześnie otwarte na rozmowę i zainteresowane dobrem wspólnym. Szacujemy, że na rozmowy zarejestruje się 3000-5000 osób.
Na czym polega wyjątkowość metody?
Udział w projekcie pozwoli ludziom w bezpieczny sposób wyjść z baniek informacyjnych i poznać osoby, z którymi na co dzień, ze względu na podziały ideologiczne, nie mają styczności. Od 2017 roku w różnych edycjach formatu My Country Talks wzięło udział 290 000 osób, m.in. w Czechach, Francji, Norwegii, USA, Szwajcarii, Niemczech i Tajlandii. W czerwcu 2023 roku po raz pierwszy odbyła się globalna edycja rozmów. Polska jest pierwszym krajem, gdzie rekrutacja będzie prowadzona przez dużą kampanię zasięgową, a nie wyłącznie za pośrednictwem mediów.
Co będzie dalej?
Projekt „Polska Rozmawia” jest częścią dwuletniej inicjatywy społecznej pod nazwą Polski Dialog, której celem jest złagodzenie polaryzacji społecznej w Polsce. Już dziś FNW organizuje spotkania grupowe, podczas których obywatele omawiają konkretne, sporne tematy z bieżącej debaty społeczno-politycznej; organizuje także treningi dobrej rozmowy – warsztaty z praktycznych umiejętności rozmawiania z osobami o odmiennych poglądach. „Polska Rozmawia” to projekt zwiększający skalę i siłę dotychczasowych działań FNW, a także krok w stronę bardziej dostępnych i masowych metod obniżania polaryzacji.
Działania komunikacyjne
- Intensywna kampania informacyjna w mediach tradycyjnych i elektronicznych.
- Działania w social mediach oraz kanałach własnych i partnerskich.
- Kampania digital.
- Współpraca influencerskie.
- Dodatkowe działania kreatywne.
Partnerstwo medialne w projekcie „Polska Rozmawia” to:
- Udział w innowacyjnym projekcie społecznym adresowanym wprost do obywateli,czytelników, słuchaczy i widzów.
- Zaangażowanie na rzecz zmniejszenia podziałów w Polsce, w poszanowaniu różnic światopoglądowych.
- Powiązanie własnych treści redakcyjnych z aktywnością czytelników, słuchaczy iwidzów.
- Aktywizacja własnej grupy odbiorców w sprawie zrozumiałej i istotnej dla nich.
- Poszerzenie własnej grupy odbiorców dzięki zaangażowaniu w pluralistyczny projekt.
- Obecność logotypu Partnera na stronie internetowej projektu.
- Informacja o Partnerze w informacjach prasowych i artykułach eksperckichdystrybuowanych do szerokiej bazy mediów w ramach projektu.
- Informacja o Partnerze w dedykowanym poście (social media).
Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania i porozmawiamy z Państwem o możliwościach naszej współpracy. Jesteśmy do Państwa dyspozycji i serdecznie zapraszamy do kontaktu.
Wawrzyniec Smoczyński
prezes Fundacji Nowej Wspólnoty
Kontakt:
Agnieszka Krysztofowicz
Senior Project Manager, Lighthouse
a.krysztofowicz@lhse.pl
tel. +48 509 855 409
Katarzyna Matolicz
Project Manager, Lighthouse
k.matolicz@lhse.pl
tel. +48 690 110 883
Emilia Kaczmarek
Specjalistka ds. komunikacji, Fundacja Nowej Wspólnoty
e.kaczmarek@fnw.org.pl
tel. +48 508 223 549
Trening dobrej rozmowy
2 października 2024
Zapisz się na treningProhibicja: czy zakazy sprzedaży ograniczą picie alkoholu?
10 października 2024
Zapisz się na dialogTrening dobrej rozmowy
Partner: Grupa Żywiec
15 października 2024
Zapisz się na treningDialog o poglądach – online
- 12 osób o różnych poglądach
- aktualny temat ogólnopolski
- rozmowa bez kłótni i złośliwości
- 2 prowadzących
- bezpłatny udział
- formuła online
Trening dobrej rozmowy – online
- 30-50 osób z różnych środowisk
- uczestnicy wybierają temat spotkania
- praktyczne ćwiczenia z dobrej rozmowy
- 2 trenerów
- bezpłatny udział
- formuła online